BMW 5-Serie (2024) (G60) stockwagens - 5% korting vanaf €59.900

 

 

De gloednieuwe 5-Serie (G60) is te vinden op de autozoekmachine van mycarena, waar je een scala aan uitstekende stockwagen deals kunt verkennen. Prijzen beginnen bij een verleidelijke €59.900 voor de basisversie en lopen op tot €137.000 voor het ultieme 5-Serie model, de i5 M60.

Deze prijsstelling is opmerkelijk redelijk voor een verse toevoeging aan BMW's luxe assortiment. Uitgebreide informatie over de nieuwe BMW 5-Serie is beschikbaar in dit artikel. We zullen je door alle nieuwe verbeteringen in het 5-Serie G60-model leiden en inzichten geven in de mogelijke kosten, zowel als een nieuwe aankoop als een "premium selectiemodel" op de Belgische markt, enkele jaren later.

Ontdek 5-Serie aanbiedingen

Dit is de inhoud van dit artikel:

  1. Exterieur
  2. Interieur
  3. Praktisch
  4. Motoren
  5. Elektrische i5
  6. M5 V8 Hybride
  7. Rijervaring
  8. Prijs
  9. Prijs tweedehands markt (premium selectie)
  10. Korting

1. Exterieur

De nieuwe BMW 5-Serie (G60) pronkt met een volledig getransformeerd exterieurdesign in vergelijking met zijn voorganger, het G30-model. Dit ontwerp zet het duidelijk apart van alle andere modellen binnen de BMW-reeks en maakt de nieuwe 5-Serie tot een werkelijk ongeëvenaard aanbod.

Aan de voorzijde van het voertuig is er een eigentijdse herinterpretatie van de vijfde generatie 5 Serie (E60). De koplampen hebben een herkenbaar ontwerp dat omhoog reikt en elegant de hoeken van de auto omhult.

Bij het persoonlijk aanschouwen van de auto onthult een directe blik op de voorkant onmiddellijk zijn aanzienlijke afmetingen, aanzienlijk groter dan de weergave op foto's. Bijzonder opvallend is het verhoogde frontale profiel, dat niet alleen bijdraagt aan de algehele hoogte, maar ook een lichte toename in breedte biedt in vergelijking met de vorige generatie.

Het zijaanzicht van de auto onthult de ingenieuze dubbele ontwerpbenadering van de nieuwe BMW 5-Serie en de i5 elektrische auto.

In tegenstelling tot Mercedes-Benz, waar de elektrische auto een volledig apart model vormt, biedt de 5-Serie een diverse reeks opties, waaronder benzine-, diesel-, hybride- en elektrische aandrijflijnen. Hoewel deze strategie slim is, brengt het een ontwerpuitdaging met zich mee als het gaat om het creëren van een esthetisch aantrekkelijk zijaanzicht.

Bij het bekijken van de auto van opzij, is het niet onmiddellijk duidelijk hoeveel hoger de auto is geworden als je hem alleen op foto's bekijkt. Echter, een observatie van het zwarte paneel langs het onderste gedeelte, dat zich uitstrekt van de voorkant tot de achterkant, geeft inzicht in het verbergen van de verhoogde positie van de nieuwe 5-Serie. Dit ontwerpelement wordt gebruikt om de toegenomen hoogte als gevolg van de plaatsing van de batterij van de i5 te compenseren. Hierdoor vertonen alle modellen een verhoogde carrosseriehoogte.

In tegenstelling hiermee behoudt de Mercedes-Benz E-Klasse zijn slanke en laag-profiel carrosseriestijl. Zowel de nieuwe 5-Serie (i5) als de 7-Serie (i7), vanwege de plaatsing van de batterij, hebben een toename in hoogte ondergaan.

Maar leidt deze verandering tot een onaantrekkelijke uitstraling? Helemaal niet. De algehele afmetingen van de auto zijn vergroot, wat de nieuwe 5-Serie aanzienlijk imposanter maakt dan ooit tevoren. Naar alle waarschijnlijkheid is hij in staat om meer aandacht op de weg te trekken in vergelijking met de relatief kleinere E-Klasse.

Een laatste duidelijke verandering ten opzichte van de vorige generatie ligt in de verkleinde omvang van de achterste kofferbak. Deze aanpassing in de carrosserieverhoudingen draagt bij aan een sportievere esthetiek van de auto.

De achterkant van het voertuig heeft een opmerkelijke en dramatische ontwerptransformatie ondergaan die niet alleen onderscheidend is, maar ook het kenmerkende DNA van BMW omarmt.

In tegenstelling tot de evolutionaire stijl die te zien was bij de eerdere F10 (vijfde generatie) en G30 (zesde generatie) modellen, markeert dit nieuwe ontwerp het begin van een volledig nieuw tijdperk voor de 5-Serie.

Een vergelijking trekkend, roepen de verlengde en gestroomlijnde achterlichten van de nieuwe 5-Serie een herkenbare ontwerparchitectuur op die we eerder zagen in de tweede generatie (E28) 5-Serie. Deze esthetische benadering sluit aan bij de designtaal die te zien is in modellen zoals de iX en de nieuwe 7-Serie.

Een andere opmerkelijke verandering is het ontbreken van achterste uitlaten in de huidige motorreeks. In tegenstelling tot Mercedes-Benz, dat gebruikmaakt van nep-uitlaatontwerpen, heeft BMW een authentieke benadering gekozen. Het is een kwestie van echte uitlaten hebben of ze volledig weglaten - een standpunt dat we toejuichen dat BMW omarmt.

2. Interieur

Het interieur van de auto leidt zonder twijfel zijn klasse, met een werkelijk opmerkelijke integratie van sfeerverlichting, tastbare knoppen en ergonomie die op de bestuurder is gericht. Het interieurontwerp vertoont een opvallende gelijkenis met het nieuwste model van de 7-Serie, gekenmerkt door een ruim bemeten infotainmentscherm dat kunstig naar de bestuurder is gericht, vergezeld van een betoverend sfeerverlichtingseffect dat het hele dashboard omhult.

Een opvallend verschil met zijn voorganger is de doelbewuste vermindering van het gebruik van knoppen, vooral opvallend in het midden van het dashboard, waar knoppen ooit de ventilatie- en CD/radiofuncties beheersten. Nu bevindt de ventilatiebediening zich in het aanraakscherm en is het tijdperk van cd's achtergelaten.

De sfeerverlichting, een opvallende verbetering ten opzichte van de conventionele LED-stripverlichting, presenteert een verbluffende upgrade. Deze opnieuw bedachte sfeerverlichting projecteert abstracte grafische patronen in de "lichtstrip", waardoor de hele ervaring naar een hoger niveau van luxe wordt getild.

Het standaard bekledingsmateriaal voor de nieuwe 5-Serie is Veganza-leer, een innovatief veganistisch synthetisch leer. Desondanks kunnen degenen die de traditionele optie verkiezen, kiezen voor echt rundleer (Merino-leer) via BMW Individual aanpassing.

Zoals verwacht mag worden van een BMW, straalt het interieur een gevoel van robuustheid en nauwgezet vakmanschap uit, en zorgt het voor een samenhangende en duurzame bouwkwaliteit.

3. Praktisch

De nieuwste versie van de 5-Serie laat een subtiele toename in afmetingen zien vergeleken met zijn voorganger. Het nieuwe model is in lengte gegroeid met 8,6 centimeter tot 505,7 cm, in breedte met 3,3 centimeter tot 190 cm en in hoogte met 3,6 centimeter tot 151,4 cm. Bovendien is de wielbasis met 2,0 centimeter verlengd, wat nu 299,5 cm meet, wat met name het zitcomfort verbetert, vooral achterin.

De elektrische variant van de BMW i5 biedt een bagageruimte met ongeveer 490 liter opslagcapaciteit, terwijl de benzine- of dieselversies iets meer ruimte bieden, ongeveer 521 liter.

De 5-Serie heeft consequent uitgeblonken in het bieden van overvloedige interieurruimte. De praktische bruikbaarheid blijkt uit de royale ruimte voor passagiers en hun spullen. Dit maakt het een perfect geproportioneerde luxe sedan die vakkundig voorziet in uw dagelijkse behoeften.

4. Engines

Op dit moment is er een beperkt aantal motoren beschikbaar voor de nieuwe 5-Serie.

Diesel:

  • 520d (197hp - 7.3s 0-100km/h)
  • 520d xDrive (197hp - 7.3s 0-100km/h)

Benzine:

  • 520i (181hp - 8.1s 0-100km/h)

Alle 3 geleverde motoren behoren tot de meest betrouwbare motoren die op de markt verkrijgbaar zijn. Het zijn uitstekende opties als u bij een traditionele motor wilt blijven.

Elektrisch:

  • eDrive40 (340hp - 6s 0-100km/h - 499 to 582km range)
  • M60 xDrive (601hp - 3.8s 0-100km/h - 457 to 516km range)

Coming up in 2024 is the 6-cilinder diesel engine (540d) and hybrid engines (520e, 530e).

In 2024 komen de 6-cilinder dieselmotor (540d) en hybride motoren (520e, 530e) uit.

Het M-model (M550i) zal geen V8 meer hebben, maar in plaats daarvan een combinatie van de inline 6-cilinder motor met een batterij-aangedreven motor. Er wordt gefluisterd dat het de M550e genoemd zal worden.

5. Elektrische i5 (5-Serie)

De nieuwe 5-Serie is beschikbaar met een traditionele verbrandingsmotor, maar ook in een volledig elektrische versie.

Waarom heeft BMW dat gedaan?

Het landschap rond elektrische voertuigen blijft behoorlijk onzeker. Hoewel overheden actief pleiten voor een volledige verschuiving naar elektrische voertuigen, zijn consumenten er niet volledig van overtuigd dat dit de enige oplossing is. Met de tijd wordt het duidelijk dat een 'one-size-fits-all'-benadering om CO2-uitstoot te verminderen mogelijk niet zal slagen. Elektrische auto's zijn misschien niet praktisch voor lange reizen, terwijl kleinere dieselmotoren moeite kunnen hebben om optimale temperaturen te bereiken tijdens stadsritten. Terwijl we de evolutie van de automobielmarkt voor consumenten tegemoet zien, heeft BMW gekozen voor een verstandige strategie door de nieuwe 5-Serie aan te bieden met een reeks aandrijfopties, inclusief volledig elektrische mogelijkheden.

Alle volledig elektrische BMW-modellen beginnen met een "i" - dus elk model met een verbrandingsmotor zal in de toekomst een "i" elektrisch model hebben.

Voor nu hebben we 6 volledig elektrische BMW i-modellen:

  • iX
  • i7
  • i5
  • i4
  • iX3
  • iX1

De BMW i5 wordt geleverd met twee motortypes:

  • eDrive40
  • M60 xDrive

De eDrive40 is de betere keuze als u een langere actieradius wilt, boven meer prestaties van het M-model i5 M60 xDrive. De eDrive40 heeft een bereik tussen 499 km en 582 km. Houd er rekening mee dat deze bereikwaarde volgens de WLTP-meting is en uitgaat van een volledig opgeladen batterij. In reële omstandigheden kunt u rekenen op een actieradius van ongeveer 400 km.

Hier zijn alle statistieken van de eDrive40:

  • Prestaties: 250 kW (340 pk)
  • Aandrijving: Achterwielaandrijving
  • Acceleratie: 6 seconden van 0 naar 100 km/u
  • Verbruik: 15,9 - 18,8 kWh/100 km
  • Elektrische actieradius: 499 km - 582 km
  • Oplaadtijd AC: 8 uur en 25 minuten (0-100%)
  • Oplaadtijd DC: 30 minuten (10%-80%)
  • Maximaal AC-vermogen: 11 kW
  • Maximaal DC-vermogen: 205 kW
  • Batterijcapaciteit (bruto/netto): 83,9 kWh / 81,2 kWh

Hier is alles wat u moet weten over de M60 xDrive:

  • Prestaties: 442 kW (601 pk)
  • Aandrijving: Vierwielaandrijving
  • Acceleratie: 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u
  • Verbruik: 18,2 - 20,5 kWh/100 km
  • Elektrische actieradius: 457 km - 516 km
  • Oplaadtijd AC: 4 uur en 25 minuten (0-100%)
  • Oplaadtijd DC: 30 minuten (10%-80%)
  • Maximaal AC-vermogen: 22 kW
  • Maximaal DC-vermogen: 205 kW
  • Batterijcapaciteit (bruto/netto): 83,9 kWh / 81,2 kWh

6. M5 V8 Hybride

BMW heeft een conventionele aanpak gekozen voor de nieuwste versie van de BMW M5 en heeft ervoor gekozen om de V8-motor niet te verkleinen. In plaats daarvan heeft het vastgehouden aan de traditionele V8-motor met een groot volume en heeft het een hybride motor geïntegreerd om de emissies te verminderen.

Deze nieuwste BMW M5 mag zich de snelste en krachtigste ooit gemaakt noemen.

De M-divisie van BMW vormt progressief onderscheidende M-auto's. In tegenstelling tot het verleden, waar M-modellen sterk leken op hun diesel- of benzine-tegenhangers, is de kloof nu breder geworden. Vooral de M3 wijkt sterk af van de reguliere 3-Serie, net zoals de M2 verschilt van de standaard 2-Serie coupé. Hetzelfde verhaal geldt voor de BMW 5-Serie G60 en de BMW M5 G90.

De nieuwe BMW M5 belichaamt het meest gedurfde M5-ontwerp tot nu toe.

Aan de voorkant toont de bumper een aanzienlijke luchtinlaat onder de dubbele niergrillen. Een lagere bumper splitter verbetert de neerwaartse druk en geeft een duidelijk agressieve en sportieve uitstraling. Zowel de voor- als de achterwielkasten zijn opmerkelijk uitgebreid. Deze specifieke verbetering, exclusief voor M-modellen, onderscheidt de M5 van concurrerende modellen zoals de E63 AMG. De achterkant vertoont een volledig ander ontwerp dan de nieuwe 5-Serie G60. De vier uitlaatpijpen hebben een kenmerkend M-ontwerp dat harmonieert met de bredere achterkant. Ook de diffuser is opvallend groter dan die van eerdere generaties M5.

Krachtige hybride V8, het toppunt van efficiëntie!

De nieuwe M5 G90 combineert een 197 pk sterke elektrische motor met een 8-traps automatische versnellingsbak en een vierwielaandrijvingssysteem. De hybride configuratie brengt echter een prestatiegerelateerde uitdaging met zich mee vanwege het verhoogde gewicht van de BMW M5. Ondanks dat de kracht meer dan 830 pk bedraagt, belemmert het gewicht de prestaties in bochtsituaties. De M5 G90 heeft een kleinere batterij om de efficiëntie te behouden en een vermogensboost te leveren wanneer dat nodig is, in plaats van alleen als een maatregel om efficiëntie te besparen.

Hoe zit het met acceleratie?

De vorige generatie BMW M5 CS haalde een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden. In contrast hiermee verkort het nieuwe BMW M5 G90-model deze tijd en bereikt dezelfde acceleratie in slechts 2,5 seconden. Dit plaatst het mogelijk als een van de snelste voertuigen op de weg, met een uitzonderlijke topsnelheid van meer dan 330 km/u.

In afwachting van het Touring-model

BMW heeft verleidelijke hints gegeven over de ontwikkeling van de BMW M5 Touring. Na het succes van de M3 Touring heeft BMW ervoor gekozen om zijn aanbod uit te breiden, inclusief een Touring (stationwagen) versie voor de M5.

En de prijs?

De verwachte kosten voor het nieuwe BMW M5 G90-model zullen rond de 150.000 euro liggen.

 

7. Rijden

De BMW 5-Serie heeft consequent een opmerkelijke balans weten te vinden tussen sportiviteit en comfort/luxe.

Hoewel oorspronkelijk ontworpen als luxe limousine, zorgt de integratie van het BMW-DNA ervoor dat zowel de ophanging als de motorconfiguratie neigen naar een levendige rijervaring. De nieuwste 5-Serie line-up begint met een dieselmotor met bijna 200 pk, terwijl het topsegment een opvallende 830 pk bereikt in de nieuwe M5. Elke versie heeft een eigen specifiek doel, maar wellicht wordt de top van dit evenwicht het beste belichaamd door de BMW M550e - waarbij een zescilindermotor wordt gecombineerd met een batterijmotor om zowel efficiëntie als prestaties te optimaliseren.

In een bredere zin geeft de 5-Serie in vergelijking met zijn 3-Serie tegenhanger consequent prioriteit aan comfort. Dit verschil komt voort uit het gebruik van meer hoogwaardige materialen. Met name het meest opvallende verschil tijdens het rijden is de verbeterde geluidsisolatie, en het gewicht van het voertuig draagt bij aan een soepelere rit op de weg.

Echter, het enige nadeel van de 5-Serie heeft te maken met de koetsbeweging. Kiezen voor beperkte koetsbeweging vereist overweging van de meer compacte 3-Serie, die een aanzienlijk sportievere ophanging biedt.

Bovendien versterkt de introductie van achterwielbesturing de wendbaarheid van de 5-Serie. Stel je voor dat je moeiteloos een grote limousine navigeert met de behendigheid die doet denken aan de draaicirkel van een hatchback. Een werkelijk indrukwekkende prestatie, nietwaar?

8. Prijs

De nieuwe 5-Serie begint met een basiskprijs van €59.900 voordat eventuele kortingen worden toegepast. Via de mycarena autozoekmachine kunnen voorraadkortingen leiden tot nog aantrekkelijkere deals, met prijzen die mogelijk beginnen bij €55.000. Dit geldt echter specifiek voor de standaard 5-Serie configuratie met de 520i motor.

Voor een smaakvol uitgeruste 5-Serie, compleet met een M-Sport pakket, ligt de prijsrange tussen €75.000 en €85.000, voordat kortingen worden meegerekend. Met beschikbare kortingen zou een goed geconfigureerde 5-Serie met een M-Sport pakket mogelijk rond de €70.000 kunnen beginnen via de mycarena zoekmachine.

Opmerkelijk genoeg blijft de prijsstelling vrij vergelijkbaar met het vorige uitgaande model. In tegenstelling tot elektrische auto's is de nieuwe 5-Serie uitzonderlijk concurrerend geprijsd en blijft comfortabel onder de €100.000 grens.

Zelfs als je kiest voor de meest premium 5-Serie aandrijflijn, zoals de 520d xDrive, en alle beschikbare opties selecteert, zal de maximumprijs €95.000 bedragen. Met een korting zou een volledig geconfigureerde 5-Serie waarschijnlijk geprijsd zijn rond de €90.000.

Voor wie op zoek is naar de meest voordelige deal voor een nieuwe 5-Serie, raad ik aan om de mycarena autozoekmachine te verkennen om toegang te krijgen tot de nieuwste aanbiedingen voor de BMW 5-Serie en i5!

BMW 5-Serie en i5 Deals

9. Prijs tweedehandsmarkt

Naarmate de prijzen van nieuwe auto's blijven stijgen, wordt de aantrekkingskracht van tweedehands voertuigen sterker. Een paar jaar wachten om het nieuwste G60-model aan te schaffen, kan vaak betekenen dat je bijna de helft van de oorspronkelijke prijs betaalt.

Hier in België biedt BMW een verleidelijke optie voor gebruikte voertuigen genaamd BMW PREMIUM SELECTION. Dit platform toont alle gecertificeerde BMW-auto's compleet met garanties die tot 4 jaar kunnen duren.

Maar wat is de prijs voor een gebruikte 5-Serie G60?

Volledig uitgeruste 5-Serie voertuigen die aanvankelijk dichtbij €90.000 gewaardeerd worden, devalueren vaak tot ongeveer €50.000 binnen een tijdsbestek van 4 jaar. Hierdoor zal een prachtig uitgedoste 5-Serie die aanvankelijk geprijsd was op ongeveer €75.000 waarschijnlijk dalen tot ongeveer €35.000 over dezelfde periode.

De meest aanzienlijke waardedaling treedt op gedurende het eerste jaar van eigendom vanaf nieuw. Sterk aangepaste BMW 5-Serie modellen kunnen een waardedaling van wel €20.000 ervaren in slechts het eerste jaar.

 

10. Korting

Ontdek hoeveel korting je kunt krijgen op de nieuwe BMW 5-Serie (model G60). 

Met behulp van de mycarena zoekmachine kun je tot 5% korting krijgen vanaf het eerste jaar van beschikbaarheid.

Wanneer het model maximaal 4 jaar oud is, is er een korting van maximaal 20% beschikbaar.

Vind eenvoudig de meest afgeprijsde BMW 5-Serie (G60) via de mycarena autozoekmachine: klik hier.