Mercedes-Benz E-Klasse (2024) stockwagens - 5% korting, vanaf € 65.000
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse is een van de aantrekkelijkste nieuwe luxelimousines op de markt, naast de nieuwe BMW 5-Serie (G60). Lees in dit artikel alles wat je moet weten over de Mercedes-Benz E-Klasse voor de Belgische markt.
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse (W214) brengt alle luxe van het vlaggenschip, de S-Klasse, naar een meer betaalbare prijsklasse. Terwijl de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse wordt verkocht voor meer dan € 120.000, zal de nieuwe E-Klasse beginnen bij bijna de helft van de prijs, en dat terwijl het ontwerp behoorlijk vergelijkbaar is.
Als je op zoek bent naar de beste Mercedes-Benz E-klasse deal, ga dan meteen naar onze autozoekmachine waar alle nieuwe Mercedes-Benz E-klasse stockwagen deals worden weergegeven. Bekijk deals!
Hier is een overzicht van wat je kunt lezen in dit gedetailleerde artikel over de nieuwe 2024 (model W214) Mercedes-Benz E-Klasse.

1. Exterieur
De Mercedes-Benz E-Klasse is altijd een afspiegeling geweest van het vlaggenschip van zijn tijd, de S-Klasse.
Net als het vorige model lijkt ook dit nieuwe model sterk op de S-Klasse. Nu de C-, E- en S-Klasse qua design erg op elkaar lijken, is het weer erg moeilijk om de drie modellen van elkaar te onderscheiden. Bij elk model krijg je er gewoon meer formaat en comfort bij.
Hoe ziet dit nieuwe ontwerp eruit?
Het lijkt eigenlijk heel erg op de CLS uit 2022, die nu uit productie is genomen. De neus is veel agressiever en scherper. Met nu scherpere lijnen aan de zijkant die de auto een impactvolle houding geven en een uniek ontwerp van de achterlichten. Het algehele ontwerp van de nieuwe E-Klasse is scherper en agressiever. De vorige generatie zag er veel zachter en vrolijker uit, vooral van achteren.
Veiliger ontwerp
Terwijl BMW uit zijn dak gaat met zijn moderne designtaal, heeft Mercedes-Benz voor een veilige aanpak gekozen met dit nieuwe E-Klasse design. Het is precies zoals je de nieuwe E-Klasse zou verwachten. Het is een elegant, strak en stijlvol ontwerp. Hij is iets groter dan de vorige versie, waardoor hij nadrukkelijker aanwezig is op de weg.

Wat is er nieuw?
Het frontdesign kreeg een nieuw (optioneel) verlicht LED-rooster dat de hele tijd blijft branden tijdens het rijden. Je kunt het zien als aanvulling op de dagrijverlichting in de koplampen zelf. Dit nieuwe kenmerk is een primeur in de E-Klasse en een optionele extra.
Aan de zijkant zien we ook een heel nieuw kenmerk dat de carrosserielijn van de auto verbetert. Je ziet een enkele lijn die begint aan de voorkant, verdwijnt in het midden en weer terugkomt aan de achterkant. Het geeft de carrosserie van de auto een gespierde look.
Aan de achterkant hebben we weer te maken met nep uitlaatpijpen. Iets wat BMW nooit doet en wat een vrij goedkope uitstraling geeft. Zeker voor de prijs die je voor een nieuwe E-Klasse betaalt, verwacht je geen neppe uitlaatpijp. Wat wel nieuw is aan de achterkant zijn de lichten. Voor het eerst zien we de Mercedes-Benz ster verwerkt in de achterlichten. Best een fancy look!
AMG Line vs Exclusive Line
Je kunt ervoor kiezen om je nieuwe E-Klasse uit te rusten met de sportieve AMG Line of de stijlvolle Exclusive Line. De sportievere AMG-versie krijgt een agressief koetswerkdesign, een verlaagde rijhoogte en een stijver onderstel. De Exclusive Line heeft een luxueus exterieur en een comfortabeler onderstel.
Achterasbesturing
Wanneer je in lange limousines rijdt, kan de lange draaicirkel een ergernis zijn bij het manoeuvreren door krappe ruimtes. Met de nieuwe E-klasse hebben we eindelijk achterasbesturing zoals in de grotere S-Klasse. De achteras kan tot 4,5 graden draaien en verkleint de draaicirkel met bijna een meter.
Verzonken portiergrepen
Een ander nieuw kenmerk van de E-Klasse zijn de portiergrepen die in de carrosserie zijn geïntegreerd. Hierdoor ziet het exterieur er strak en vlak uit.


2. Interieur
Het interieur kreeg ook een grote verandering, hoewel niet zo spectaculair als we dachten. Het is een kleinere versie van het Mercedes-Benz EQS interieur, met het gebruik van eerlijk gezegd te veel schermen en een afwezigheid van fysieke knoppen (om kosten te besparen?).
Superscreen
De vorige generatie E-Klasse was een ongelooflijke stap vooruit met de grootte van het scherm. Twee grote schermen waren mooi geïntegreerd in de cockpit. Je had een perfecte balans tussen digitale schermen en fysieke bedieningsknoppen. Met de opkomst van touchscreens en aanraakknoppen was het bijna onvermijdelijk om deze trend in de nieuwe E-Klasse te zien.
Het is niet het Hyperscreen uit de EQS, maar het minder grote Superscreen:
- 1 scherm voor de bestuurder
- 1 scherm in de middenconsole
- 1 scherm voor de passagier
De feedback van Mercedes-Benz fans over het scherm was behoorlijk negatief. Het gebruik van schermen is eigenlijk een veel goedkopere oplossing dan een combinatie van digitale schermen en fysieke knoppen. Het ontwikkelen van knoppen met ingebouwde schermen is geavanceerder en duurder. De nieuwe BMW 5-Serie heeft een verfijnder en luxueuzer interieurdesign.
Veganistisch interieur
Voorbij zijn de dagen van dode koeienhuid in het interieur, nu kun je kiezen voor een diervriendelijk interieur dat net zo duurzaam zou moeten zijn als echt leer.

3. Praktisch
De E-Klasse is een geliefde auto in de taxibranche, vooral vanwege twee zeer belangrijke praktische eigenschappen.
- Bagageruimte
- Zitruimte achterin
ergeleken met de vorige generatie E-Klasse heeft deze nieuwste versie iets meer beenruimte achterin dankzij de toegenomen wielbasis. De toename in lengte is precies 14 mm, deze extra lengte zal aan de buitenkant niet erg opvallen in vergelijking met de vorige versie. Voor de passagiers achterin zal dit echter wel een verschil in ruimte maken.
Wat betreft de bagageruimte is er niet veel veranderd ten opzichte van de vorige E-Klasse. Die is net zo groot, met de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen voor nog meer ruimte.
Al met al blijft de Mercedes-Benz E-Klasse een praktische luxe limousine met voldoende ruimte en voorzieningen voor zijn passagiers.

4. Motoren
Hier wordt het heel interessant met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse.
Elektrificatie is een trend geworden sinds regeringen de hele industrie pushen om volledig elektrische voertuigen te ondersteunen. Nuluitstoot is inderdaad de beste oplossing om de kwaliteit van het leven als geheel te verbeteren, maar het is nog steeds geen volledig groene oplossing omdat de productie van een EV vervuilender is dan een voertuig met verbrandingsmotor (ICE).
Gelukkig blijven merken als Mercedes-Benz en BMW ICE-auto's produceren voor hun auto's in het topsegment.
Dat gezegd hebbende, de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse wordt geleverd met een sterke motorenlijn voor de Belgische markt. De motoren zijn vergelijkbaar met die van de vorige generatie en zijn verkrijgbaar in diesel, benzine en hybride.
Verwacht dezelfde motoren als in de vorige generatie: E200, E200d, E300e...
Meer informatie over de motoren volgt zodra we een duidelijke lijst hebben.

5. Rijden
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse zal zeer vergelijkbaar rijden met het uitgaande model. Ze zijn in de meeste gevallen geconfigureerd met normale schroefvering en niet met luchtvering zoals in de GLE of S-Klasse. Het rijgedrag zal dus niet zo zacht/zweverig zijn in vergelijking met die modellen.
Door de minder geavanceerde vering is hij echter wel goedkoper dan een GLE SUV met dezelfde configuratie. Lees verder om te zien hoeveel de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse je in België zal kosten.
De E-Klasse voelt veel minder direct en wendbaar aan dan de kleinere C-Klasse. Je merkt meteen het gewicht en vooral de lengte van de auto tijdens het rijden. De lengte was iets wat het meest opviel na het nemen van een paar bochten met het oudere model. Maar nu hij achterasbesturing heeft, zal dit veel minder merkbaar zijn in de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Het gewicht is natuurlijk wel merkbaar, maar dankzij het comfortabele rijgedrag heb je daar op de snelweg geen last van.

6. Veiligheid
Op het moment van schrijven heeft de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse nog geen NCAP-beoordeling ontvangen. Maar we kunnen met zekerheid zeggen dat de nieuwe E-Klasse alle tests met hoge veiligheidscijfers zal doorstaan. De Mercedes-Benz E-Klasse is een zeer belangrijk model voor het Duitse merk, dus er zullen geen compromissen worden gesloten op het gebied van veiligheid voor inzittenden en voetgangers.

7. Prijs
Als u op zoek bent naar de beste prijs voor een nieuwe Mercedes-Benz E-klasse, raden wij u aan de mycarena autozoekmachine te gebruiken om de beste deal te vinden. Onze zoekmachine verzamelt alle stockwagens van meerdere merken in één zoekopdracht. Je kunt direct de beste deal vinden voor een Mercedes-Benz E-klasse die op voorraad is.
Auto's zijn om verschillende economische redenen erg duur geworden. Desondanks is de prijs van de nieuwe E-Klasse nog steeds redelijk in vergelijking met het gelijkwaardige elektrische alternatief in het Mercedes-Benz gamma, de EQE.
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse begint bij 65.000 euro voor de basisuitvoering. Volledig uitgerust kost hij rond de 85.000 euro, exclusief eventuele dealerkortingen of stockkortingen van mycarena. Het elektrische alternatief EQE kost je vanaf 72.600 euro.

8. Korting
De oude Mercedes-Benz E-Klasse ging de deur uit met tot wel 20% korting. De prijs van een oudere generatie E-Klasse uit 2022 lag rond de 63.000 euro voor een mooi geconfigureerde E200d. Met bijna 20% korting op die prijs zou je voor een gloednieuwe E-Klasse uitkomen op 50.000 euro.
De nieuwe E-Klasse zal in het eerste jaar veel minder korting hebben, na verloop van tijd zullen de kortingen toenemen.
Als de nieuwe E-Klasse het eerste jaar beschikbaar is, zijn de kortingen maximaal 5%. In het tweede jaar kun je tot 9% korting krijgen. Vier jaar na de eerste introductie zal de E-Klasse tot 20% korting krijgen.
Als je de beste nieuwe deals voor de Mercedes-Benz E-Klasse wilt ontdekken, raden we je aan de mycarena zoekmachine te gebruiken voor de beste E-Klasse kortingen!
